Om oss

David och Mikaela träffades under början av 2015 genom det gemensamma intresset, hundar, och det dröjde inte länge innan David flyttade in hos Mikaela i ett hus strax utanför Uppsala där de bor än idag. Det gemensamma intresset för hundutställningar har gjort att de valt att satsa stort på just detta och under 2017 började David titta på om man skulle köpa en begagnad crossbuss att åka på hundutställningar i för att slippa bo på hotell med hundarna och dessutom kunna stå precis utanför portarna till utställningsplatsen, men efter någon månads letande insåg David att det bästa ändå vore om man köpte en tom skåpbil för att bygga om till husbil, vilket de också gjorde. Den 20:e Juni 2017 åkte de till en bilförsäljare i Nyköping och köpte en Mercedes Sprinter av näst största modell och det dröjde inte längre än tre dagar innan man började att bygga husbil av den. Den 30:e Juni var bygget klart med isolering, säng, kök och hela baletten och det var dags att bege sig ut på första resan som var planerad för ca 10 dygn. Resan gick som en dans och allt var frid och fröjd fram tills ganska exakt 30:e Maj 2018 då de hade bestämt sig för att göra vissa modifikationer på byggnationen som var klara den 21:a Juni. Även sommaren 2018 och dess hundutställningar gick som en dans, men lagom till vinterns iskalla vindar drog in över Sverige så berättade Mikaela för David att det skulle bli tillökning i familjen och till Davids stora förtjusan insåg han omgående att de skulle bli tvingade att köpa en ny, större skåpbil att bygga om och åka i.

Redan då David letat efter en skåpbil till det första bygget så hade han snubblat över en annons på Blocket om en färdtjänstbuss som varit till salu, men inte brytt sig om att diskutera färdtjänstbussen med Mikaela i vetskapen om att Mikaela är mer ekonomiskt eftertänksam än David. Till Davids stora glädje som visade det sig (klockan 15:21 på Nyårsafton) att färdtjänstbussen fortfarande var till salu! David (som var på sitt jobb) skickade ett meddelande till Mikaela och länkade till Blocket-annonsen, förmodligen med en väldigt smörig text i tät följd till det första meddelandet. En stund senare (närmare bestämt kl 17:00) skickar David en färdig planlösning till Mikaela och förklarar att bussen har AC, man får plats med fyra passagerare och att bussen är så bred att man kan ha sängen tvärsgående vilket skulle göra att man sparar sååå mycket utrymme. Döm om Davids besvikelse då Mikaela svarar med en bild på fyra lax-snittar som hon är i färd med att proppa i sig under nyårssuppén. Därefter diskuteras det inte något mer kring färdtjänstbussen den kvällen, utan David arbetar vidare och Mikaela firar nyår hos sina föräldrar, men redan dagen därpå så bestämmer de sig för att man ska kontakta försäljaren och åka för att titta på bussen. Den 6:e Januari 2019 åker man till BussCenter i Haninge tillsammans med Mikaelas pappa som arbetat under många år som busschaufför och efter detta finns detta besöket fanns det ingen återvändo. Alla andra skåpbilar som man kolla på annonser på kändes små och till och med Mikaela var imponerad av bussens storlek och möjligheter. Den 6:e Februari var de tillbaka i Haninge och genomförde köpet. De fick tillåtelse av säljaren att ha bussen stående kvar tills snön hade släppt så att man kunde köra hem den på ett säkert sätt.

Två månader gick och under den tiden smidde David stora planer för vad det skulle bli av bussen. Inköpslistor skrevs och reviderades, de åkte till IKEA flera gånger för att försöka bestämma vilka skåpluckor, handtag och vilken bänkskiva man skulle ha och vid varje besök på IKEA tittade man även in på Fyndhörnan där man fyndade MAXIMERA-lådor och METOD-skåp vid flera tillfällen. Samtidigt som all planering och diverse inköp pågick så är Mikaela höggravid med Alicia.

Den 14:e April var det äntligen dags! Bussen skulle hämtas hem och väl hemma så tog det inte många minuter innan David stod på alla fyra och skruvade bort stolar för att göra plats för den kommande inredningen. Man tejpade upp på ett ungefär på golvet hur planlösningen skulle se ut och ställde in de fyra stolar som senare skulle fungera som matplats och färdplatser. Två veckor senare föds Alicia den 27:e April kl 10:55 och bygget tar en kort paus på ca 48 timmar. Den 30:e April åker hela familjen till IKEA och köper resterande delar och vitvaror till köket.

Den 1:a Maj uppstår en viss panik då David inser att han kommer att bli tvungen att ta C1-körkort för att få köra husbilen då den är klar. David letar reda på så mycket information om C1-körkort som finns tillgängligt, och DET ska gudarna veta, att det är inte mycket. Det finns inga specifika onlinekurser som man kan gå för att plugga på till C1-körkort och det finns ingen information om mer exakt vad det är man behöver kunna för att klara teoriprovet, så David laddade ner en app till sin iPad där man kunde köra teoriprov för både personbil och lastbil och började göra proven om och om igen tills han klarade båda proven minst fem gånger i rad, då kände han att han var redo. David gjorde teoriprovet den 7:e Maj och klarade det på första försöket! Vilken lättnad!! Då var det bara körprovet kvar och David som känner sig trygg bakom ratten även på lite större fordon kände ingen större oro inför körprovet, men riktigt så lätt skulle det visa sig inte vara.

För att få köra upp för C1-körkort måste man själv skaffa ett fordon att köra upp i och det fordonet måste uppfylla följande krav. Det ska ha en totalvikt på minst 4.000kg och mest 7.500kg, vara minst fem meter långt, ha ABS-bromsar och vara manuellt växlad. Denna typen av fordon skulle visa sig inte vara det lättaste att få tag på. David började med att boka en körprovstid i Uppsala den 11:e Maj och började leta på Blocket och Facebook Marketplace efter personer som hyrde ut sina husbilar, utan att få något napp. De som hade lagt ut sina husbilar till salu var ju självklart inte intresserade av att hyra ut sina husbilar för ett körprov och efter att ha kontaktat ALLA husbilsförsäljare och uthyrare i Uppland, Västmanland och Gävleborg visade det sig att ingen hade husbilar som uppfyllde kraven. Eftersom att man var tvungen att avboka eller boka om körprovet minst 24 timmar i förväg så skjöts körprovet upp till den 13:e, 17:e och 21:a Maj samtidigt som David letade febrilt efter ett fordon att låna eller hyra. Allt detta medan man samtidigt byggde på husbilen och Alicia som inte ens var en månad gammal. Till slut hittade David en husbil i Enköping som han fick möjlighet att hyra för 4.000kr för en eftermiddag (!!!). David bokade om körprovet en sista gång till den 24:e Maj, och då dagen kom så klarade han körprovet med bravur! Vilken lättnad!

Bygget fortgick och då David slog ett getöga på däcken som satt på bussen då man hämtade den så insåg man att de fyra däcken på boggien skulle vara tvungna att bytas. Man kontaktade Bildemo i Uppsala som hjälpte till att byta ut däcken mot fyra sprillans nya däck och dagen därpå, den 18:e Juni, åkte David med bussen till bilprovningen för att få registreringsbesiktning gjord, vilket gick jättesmidigt!

Avresedagen närmade sig med stormsteg och man väntade leverans av bodelsbatterier från Banner Batteries som dök upp den 24:e Juni och den 26:e Juni var bygget resklart.